Techniki jazdy:
Postawa:

Głowa:

Zaczniemy od góry, głowa powinna być podniesiona tak żebyście mieli dobrą widoczność. Musicie zawsze patrzeć o krok do przodu , wtedy Wasz tor jazdy będzie bardzo dobrze przemyślany i jednocześnie bardzo szybki i bezpieczny. Nie napotkacie niespodzianki w postaci np. zawodnika leżącego przed Wami lub korzenia wystającego w lesie. Jeżeli będziecie patrzeć szeroko i daleko do przodu na pewno nic Was nie zaskoczy i zdążycie odpowiednio zareagować

 

 

Tułów:

Kolejna część ciała to tułów, który wykonuje bardzo dużą pracę podczas jazdy. Pozycja tułowia bardzo często się zmienia, jest trochę inna w pozycji siedzącej i pozycji stojącej. Zależy  także od nawierzchni, na której jeździcie. Na torach twardych tułów w pozycji siedzącej powinien być lekko przygarbiony, pomaga to bardziej zgrać się z motocyklem a dokładniej z jego zawieszeniem. Jak ogólnie wiadomo motocykl typu off road służy do jazdy po nierównym terenie a więc żeby mu w tym pomóc należy się lekko przygarbić czyli nie usztywniać się, pracować tułowiem w górę i w dół, co pomaga   pokonywać nierówne odcinki na siedząco.
Należy także pamiętać o tym, że przy dodawaniu gazu tułów zawsze powinien być pochylony w kierunku kierownicy, szczególnie dotyczy to pozycji siedzącej np. po wyjściu z zakrętu.
W pozycji stojącej praca tułowia jest o wiele cięższa niż na siedząco. Na twardych nawierzchniach zaraz po wyjściu z zakrętów zdarzają się równe odcinki, na których jedzie się na stojąco. Tułów w tym przypadku przyjmuje bardzo wyprostowana pozycje. Ciężar ciała powinien być rozłożony na cały motocykl.
Na nawierzchniach piaskowych praca tułowia jest bardziej intensywna niż na twardym podłożu. Nie ma co mówić o pozycji siedzącej ponieważ bardzo rzadko się siedzi na siedzeniu jeżdżąc po miękkiej nawierzchni. Pozycja siedząca występuje tylko w  ciasnych zakrętach i to dosłownie tylko na chwilę. Prawidłowa pozycja stojąca to podstawa jazdy po piasku. Należy stać na motocyklu w miarę wysoko, co to znaczy? To znaczy, że nasze nogi powinny być tylko lekko ugięte a tułów na tyle oddalony od kierownicy żeby pozwalał na wykonywanie pracy rękoma podczas pokonywania dużych i długich muld piaskowych.
 

Łokcie:

Przejdźmy do łokci, które odgrywają ważną rolę. Należy trzymać je w miarę wysoko   pod kątem 60 a 70 stopni. Oczywiście ugięcie łokci zmienia się w zależności od przeszkód, które pokonujemy. Utrzymanie ich w takiej pozycji pozwala na współpracę z przednimi amortyzatorami. Jeżeli są za nisko nie ma takiej możliwości.

Dłonie:

Od łokci przejdźmy do dłoni, które wykonują bardzo dużo czynności. Dłonie powinny znajdować się jak najbliżej końca rączki w kierunku środka kierownicy. Ważną sprawą jest ściskanie kierownicy, nie powinniście robić tego bardzo mocno, ponieważ po pierwsze wypompuje to z Was ostatnie pokłady energii a po drugie będziecie mocować się z motocyklem. Należy pamiętać, że jazda off road to jazda po nie równym terenie co sprawia, że kierownica zawsze trochę drga, podskakuje w lewo i w prawo iwłaśnie na te drobne ruchy należy jej pozwolić






Palce:

Bardzo ważną częścią dłoni są palce. Tutaj mamy kilka teorii. Na pewno nie wciskamy hamulca przedniego ani sprzęgła czterema palcami. Tę czynność możemy wykonać dwoma lub jednym palcem. Najbardziej popularną formą jest wciskanie tychelementów dwoma palcami i właśnie ja taka formę preferuję. Uważam, że wciskanie np. sprzęgła jest szybsze niż w przypadku jednego palca. Jeżeli chodzi o przedni hamulec to opcja dwa palce pozwala nam z większą siła wcisnąć najważniejszy z elementów hamowania.


Kończyny dolne:

Tym sposobem doszliśmy do kończyn dolnych. Nogi „motocrossowca” muszą być bardzo mocne ponieważ wykonująnajwiększą pracę fizyczną. 
Po tułowiu i rękach kolejnym elementem, który pomaga w pracy amortyzatorów są biodra, które także muszą zgrać się z resztą ciała. Ich pozycja zmienia się w zależności od ukształtowania terenu na którym jeździmy, czy jesteśmy na ziemi , czy pokonujemy skok, czy hamujemy do zakrętu.

Kolana:

Idąc w dół dochodzimy do kolan, których rola jest podwójna. Pracują razem z amortyzatorami w górę i dół oraz ich zadaniem jest trzymanie motocykla. Nogi powinny być lekko ugięte w stawach kolanowych, kąt ugięcia oczywiście będzie zmieniał się od pozycji oraz od ilości i głębokości dziur, po których będziemy  się poruszać. Prawidłowa pozycja kolan pozwoli Wam na swobodne sterowanie motocyklem. Wasz motocykl będzie jechał tam gdzie wy chcecie a nie odwrotnie co się często zdarza.





Stopy i stawy skokowe:

Stawy skokowe i stopy odgrywają także ważną rolę. Ten pierwszy element przy odpowiednim trzymaniu stóp na stopkach może także pomóc Wam we współpracy z amortyzatorami. Przy pozycji stojącej stopy należy trzymać na stopkach jednocześnie zadzierając palce do góry. Taka pozycja pozwala na zaangażowanie stawów skokowych do pracy w górę i w dół co pomaga jeszcze bardziej zgrać się z motocyklem. Oczywiście gdy chcemy zmienić bieg lub wcisnąć tylny hamulec trzeba przesunąć stopę do przodu a po wykonaniu tej czynności wrócić do pozycji, o której była mowa wcześniej



W pozycji siedzącej kontakt buta ze stopka odbywa się środkiem stopy. Pozwala to np. przy wyjściu z zakrętu na utrzymanie się z przodu motocykla przy bardzo przyczepnej nawierzchni poprzez zaparcie się stopami o stopki. Szczególnie ważne jest to w motocyklach o dużej mocy.


Film dotyczący pozycji na motocyklu :




Pozycja w zakręcje :




Dobry start :


                                                                                                                                                                                          Powrót