Głowa:
Zaczniemy od góry, głowa powinna być podniesiona tak
żebyście mieli dobrą widoczność. Musicie zawsze patrzeć o krok do
przodu , wtedy Wasz tor jazdy będzie bardzo dobrze przemyślany i
jednocześnie bardzo szybki i bezpieczny. Nie napotkacie niespodzianki w
postaci np. zawodnika leżącego przed Wami lub korzenia wystającego w
lesie. Jeżeli będziecie patrzeć szeroko i daleko do przodu na pewno nic
Was nie zaskoczy i zdążycie odpowiednio zareagować
Tułów:
Kolejna część ciała to tułów, który wykonuje
bardzo dużą pracę podczas jazdy. Pozycja tułowia bardzo często się
zmienia, jest trochę inna w pozycji siedzącej i pozycji stojącej.
Zależy także od nawierzchni, na której jeździcie.
Na torach twardych tułów w pozycji siedzącej powinien być
lekko przygarbiony, pomaga to bardziej zgrać się z motocyklem a
dokładniej z jego zawieszeniem. Jak ogólnie wiadomo motocykl
typu off road służy do jazdy po nierównym terenie a więc
żeby mu w tym pomóc należy się lekko przygarbić czyli nie
usztywniać się, pracować tułowiem w górę i w dół,
co pomaga pokonywać nierówne odcinki na
siedząco.
Należy także pamiętać o tym, że przy dodawaniu gazu tułów
zawsze powinien być pochylony w kierunku kierownicy,
szczególnie dotyczy to pozycji siedzącej np. po wyjściu z
zakrętu.
W pozycji stojącej praca tułowia jest o wiele cięższa niż na siedząco.
Na twardych nawierzchniach zaraz po wyjściu z zakrętów
zdarzają się równe odcinki, na których jedzie się
na stojąco. Tułów w tym przypadku przyjmuje bardzo
wyprostowana pozycje. Ciężar ciała powinien być rozłożony na cały
motocykl.
Na nawierzchniach piaskowych praca tułowia jest bardziej intensywna niż
na twardym podłożu. Nie ma co mówić o pozycji siedzącej
ponieważ bardzo rzadko się siedzi na siedzeniu jeżdżąc po miękkiej
nawierzchni. Pozycja siedząca występuje tylko w ciasnych
zakrętach i to dosłownie tylko na chwilę. Prawidłowa pozycja stojąca to
podstawa jazdy po piasku. Należy stać na motocyklu w miarę wysoko, co
to znaczy? To znaczy, że nasze nogi powinny być tylko lekko ugięte a
tułów na tyle oddalony od kierownicy żeby pozwalał na
wykonywanie pracy rękoma podczas pokonywania dużych i długich muld
piaskowych.
Łokcie:
Przejdźmy do łokci, które odgrywają ważną rolę. Należy trzymać je w miarę wysoko pod kątem 60 a 70 stopni. Oczywiście ugięcie łokci zmienia się w zależności od przeszkód, które pokonujemy. Utrzymanie ich w takiej pozycji pozwala na współpracę z przednimi amortyzatorami. Jeżeli są za nisko nie ma takiej możliwości.
Dłonie:
Od łokci przejdźmy do dłoni, które wykonują bardzo dużo czynności. Dłonie powinny znajdować się jak najbliżej końca rączki w kierunku środka kierownicy. Ważną sprawą jest ściskanie kierownicy, nie powinniście robić tego bardzo mocno, ponieważ po pierwsze wypompuje to z Was ostatnie pokłady energii a po drugie będziecie mocować się z motocyklem. Należy pamiętać, że jazda off road to jazda po nie równym terenie co sprawia, że kierownica zawsze trochę drga, podskakuje w lewo i w prawo iwłaśnie na te drobne ruchy należy jej pozwolić
Palce:
Bardzo ważną częścią dłoni są palce. Tutaj mamy kilka teorii. Na pewno
nie wciskamy hamulca przedniego ani sprzęgła czterema palcami. Tę
czynność możemy wykonać dwoma lub jednym palcem. Najbardziej popularną
formą jest wciskanie tychelementów dwoma palcami i
właśnie ja taka formę preferuję. Uważam, że wciskanie np. sprzęgła jest
szybsze niż w przypadku jednego palca. Jeżeli chodzi o przedni hamulec
to opcja dwa palce pozwala nam z większą siła wcisnąć najważniejszy z
elementów hamowania.
Kończyny dolne:
Tym sposobem doszliśmy do kończyn dolnych. Nogi
„motocrossowca” muszą być bardzo mocne ponieważ
wykonująnajwiększą pracę fizyczną.
Po tułowiu i rękach kolejnym elementem, który pomaga w pracy
amortyzatorów są biodra, które także muszą zgrać
się z resztą ciała. Ich pozycja zmienia się w zależności od
ukształtowania terenu na którym jeździmy, czy jesteśmy na
ziemi , czy pokonujemy skok, czy hamujemy do zakrętu.